05 feb.

Solicit Președintelui României și Avocatului Poporului să atace la CCR legea care acordă statutul de autoritate publică cadrelor didactice

Deputatul USR de Bistrița-Năsăud, Cristina Iurișniți, cadru didactic și membră a Comisiei de Învățământ a Camerei Deputaților a transmis către Președintele României și Avocatul Poporului o solicitare cu privire la trimiterea către Curtea Constituțională a legii inițiate de Șerban Nicolae privind acordarea statutului de autoritate publică.

,,Sub pretextul protecției sporite a cadrelor didactice pe care senatorul PSD și-o dorește se remarcă o necunoaștere gravă a dreptului, dar și a principiilor care ar trebui să guverneze actul educațional. Cu privire la legea propusă, atât sub aspect procedural, cât și sub aspect substanțial, aceasta conține o serie de vicii de constituționalitate. Mai mult, dacă Șerban Nicolae, în calitate de senator, consideră că siguranța se asigură prin pedepse mai grele sau prin conferirea de funcții sau prerogative speciale, înseamnă că nu are ce căuta în Parlament.” – Cristina Iurișniți, deputat USR.

În primul rând, din punct de vedere procedural, legea nu a fost aprobată în conformitate cu prevederile constituționale. Tipic PSD-ului, fără să țină cont de normele constituționale, legea a fost modificată și aprobată de Senat, în timp ce, o serie de modificări ar fi trebuit supuse din nou la vot Camerei Deputaților, în calitate de Cameră decizională.

În al doilea rând, sub aspect substanțial, școala nu este autoritate publică, ci instituție publică. Autoritatea publică beneficiază de prerogative de putere, de control, de sancționare, în timp ce instituția publică prestează servicii în diverse domenii administrative, precum învățământul. Din această perspectivă, profesorul nu are cum să dețină prerogative de putere publică. Argumentul privitor la faptul că acest statut ar conferi o siguranță în plus profesorilor este și el nul din următorul considerent: sub aspectul regimului sancțiunilor, singura distincție este că pentru infracțiunile săvârșite față de un funcționar public, limitele de pedeapsă se majorează. Or, conform Curții Constituționale și Înaltei Curți de Casație și Justiție, din punct de vedere penal, profesorul este asimilat funcționarului public. Cu alte cuvinte, chiar dacă acesta nu este funcționar, totuși se bucură de protecția legii penale deja existente. Așadar, inițiative PSD care prevede majorări de pedepse este nulă și rămâne fără obiect, profesorii fiind protejați deja de legislația penală.

În al treilea rând, PSD vrea să transforme cadrul didactic în agent constatator. Articolul 4 din legea propusă prevede că actele efectuate de profesori cu privire la anumite fapte se prezumă a fi reale, până la proba contrarie. Cu alte cuvinte, se instituie o prezumție de legalitate și de veridicitate asupra actelor de constatare realizate de cadre didactice, deci, un elev, dacă va nega cele menționate de profesor, va trebui să se adreseze instanței și să aștepte o decizie definitiv pentru a desființa, eventual, actul emis de cadrul didactic.

,,Este aberant modul în care se încearcă crearea dezechilibrelor între actorii sistemului de învățământ, punând în opoziție elevii de profesori. Ceea ce este și mai trist este că Federația Sindicatelor Libere din Învățământ susține o asemenea aberație legislativă profund neconstituțională. Domnule Hancescu, dacă dumneavoastră considerați că violența din școli se va elimina prin impunerea de pedepse mai aspre, crearea de privilegii și adâncirea faliei dintre elevi și profesori, nu cred că ar trebui să mai reprezentați profesorii din România” – Cristina Iurișniți, deputat USR.

 Această lege nicidecum nu va rezolva problema violenței în școli, ba dimpotrivă, va crea și mai multă înverșunare între actorii din învățământ. Combaterea violenței în școală ține în primul rând de capacitatea profesorului de a media orice situație conflictuală și a de a-i instrui pe elevi în vederea eliminării comportamentelor violente. Mai mult, în sprijinul acestora, siguranța în școli s-ar putea realiza prin asigurarea de către autoritățile publice a pazei școlilor și a montării echipamentelor de supraveghere video. Totodată, rolul familiei este esențial în a insufla copiilor un comportament responsabil și non-violent.  

Comentarii