
Se apropie un nou an școlar. A pregătit Guvernul PSD acest început de an școlar? Răspunsul este mai evident ca oricând: NU!
Se
apropie un nou an școlar. A pregătit Guvernul acest început de an
școlar? Răspunsul este mai evident ca oricând: nu! Suntem în 4
septembrie, cursurile încep peste 5 zile. Suntem fără ministru numit la
Educație, fără manuale pentru clasa a VII-a conform noilor programe, cu 1
miliard de lei mai puțin pentru copiii vulnerabili care provin din
medii defavorizate, cu un proiect pilot pentru un suport alimentar în 50
de scoli care de fapt a fost funcțional doar în 37, după 3 ani de
pilotarea dezinteresată și incoerentă.
Din nefericire realitatea obiectivă a învățământului nu are nici un punct comun cu dezideratele noastre, ale tuturor. Totuși, schimbările profunde sunt cât se poate de pragmatice, însă este nevoie de consens și determinare; Ne dorim profesori buni, etică, integritate și performanță managerială în școlile și universitățile din România? Daca da, atunci primul pas trebuie să fie reprezentat de depolitizarea tuturor funcțiilor de conducere din învățământ, de la școlile din sistemul preuniversitar până la managementul tuturor universităților.
Prin reprezentanții săi din tot spectrul politic, instituția Parlamentului trebuie să promoveze depolitizarea școlilor și a universităților din România:
Depolitizarea funcțiilor de director de școală.
Știm
cu toții că la momentul actual, în majoritatea școlilor, deciziile se
iau în funcție de culoarea politică a directorului. Dacă vrem ca
managementul unităților școlare să performeze, atunci este nevoie de mai
multă independență și autonomie. Lipsa subordonării politice va aduce
plus valoare în ceea ce privește responsabilizarea directorilor.
Desființarea Inspectoratelor școlare
Arhitectura instituțională devine ineficientă în momentul în care,
inspectoratele școlare, conduse tot de oameni politici, exercită
presiuni asupra școlilor. Funcția de control asupra școlilor trebuie să
fie reconfigurată, în așa fel încât să sporim gradul de autonomie a
acestora. Acolo unde există autonomie, întotdeauna va exista și mai
multă responsabilitate, iar interesele elevilor si profesorilor vor
prevala în fața intereselor de partid.
3. Depolitizarea universităților începând cu funcția de rector și limitarea mandatelor acestuia la maximum două.
La inițiativa USR s-a reușit stoparea în Comisia de învățământ a
acestei practici abuzive, pentru a democratiza universitățile din
România și pentru a da un semnal clar, ca orice cumul excesiv de putere
nu face altceva decât să diminueze dialogul democratic,
reprezentativitatea și legitimitatea conducerilor universităților.
În același timp, problemele profunde din Educație persistă, fără să existe nicio soluție viabilă, ci doar măsuri intempestive care bulversează și mai tare sistemul de învățământ.
În pragul începutului noului an școlar preuniversitar 2019-2020,
prioritatea MEN ar fi trebuit să fie implementarea clară și coerentă a
unor politici publice in interesul elevilor si profesorilor. Trebuie sa
stopam măsurile luate peste noapte in orice domeniu. În acest sens,
examenul de titularizare din această vară a născut o serie de
controverse cu privire la situația cadrelor didactice care s-au retras
din cadrul examenului și au obținut note sub 5.
După publicarea
rezultatelor de la examenul de titularizare, Ministrul Educației, doamna
Ecaterina Andronescu, a afirmat public că „N-au fost pregătiţi şi
probabil au văzut subiectele şi s-au retras din examen. Vom proceda şi
cu domniile lor la fel cu cei care au luat note mai mici de 5. Nu vor
intra în învăţământ nici ca suplinitori, nici în plată cu ora. Este
primul an când luăm această măsură şi decizia era una firească, mă
întreb de ce nu s-a luat mai demult.”
Astfel, prin decizia
Ministrului Andronescu a fost impusă interdicția de a nu mai intra în
sistemul de învățământ celor aproape 8000 de cadre didactice care s-au
retras din cadrul examenului sau care au obținut note sub 5.
La o
distanță de o lună, printr-o notă internă, Ministerul Educației
Naționale a înștiințat Inspectoratele școlare județene cu privire la
faptul că toate cadrele didactice care s-au retras din examenul de
titularizare, precum și cei care au luat note sub 5 la examenul de
titularizare 2019 pot să participe la noile concursuri de angajare în
școală, în calitate de suplinitori, organizate la început de septembrie
pentru ocuparea posturilor rămase libere.
Predictibilitatea
măsurilor, eficiența procedurilor și a modalităților de implementare a
deciziilor luate rămân doar niște vorbe în vânt în contextul în care
Ministerul Educației bulversează din nou învățământul preuniversitar
prin guvernanța haotică, impredictibilă și iresponsabilă.
Acordarea a 6% din PIB Educației, conform legii, combaterea abandonul
școlar ridicat și a analfabetismul funcțional, investirea masivă în
infrastructura școlară precară cu cele peste 2000 de școli cu toaletele
in curte, ca în Evul mediu, reformarea programei școlare și a traseelor
alternative de studiu pentru a nu ne mai afla în situația în care 1 elev
din 3 nu lucrează in domeniul studiat, investiția în cariera didactică,
având în vedere că suntem singura țară cu 4500 de profesori
necalificați și peste 4000 calificați, dar sub nota 5, stoparea
schimbărilor legislative făcute peste noapte, acestea ar trebui sa fie
preocupările unui viitor ministru al Educației, nu eliminarea
evaluatorilor externi internaționali în certificarea universităților,
așa cum a făcut Șerban Valeca.
Cerem PSD să numească în mod
responsabil viitorul ministru al Educației și să conștientizeze că după 2
ani și jumătate de guvernare nu a îndeplinit nici o măsură din
Programul de Guvernare, si-au bătut joc de educația copiilor noștri,
fiind printre ultimii din Europa la toți indicatorii de calitate,
performanță si incluziune socială la nivelul european.